tisdag 28 augusti 2007

Jakten på det mjuka guldet!

Söndagar brukar jag normalt spendera med att klippa ihop ett nytt Tricktips till SL sidan. Men nu är det annorlunda, jakten har börjat! Det är bland mossa, löv och sluttningar man slåss med kniv, pinnar och skarpa ögon. Jag pratar givetvis om svampsässongen. Kantarellerna är få och jägarna många. Det gäller att hitta ditt smultronställe (med kantareller då såklart..) och inte läcka information till fienden. Dödsstraff förekommer vid spioneri.

I söndags följde jag med frilufsarna Agge och Linn till deras "spot". Jag slapp med nöd och näppe ögonbindlen mot att jag svor att inte berätta vart vi varit. Jag tog kameran över axlen och begav mig in på outforskat område, trodde vi i alla fall. Kan säga att det krävs ett tränat öga på svampturen, jag hittade mest lövgrodor, vilka i sig är ganska lustiga att beskåda men inte lika roliga att ha på en varm macka.


Jag hade en fågeltröja dagen till ära


Lövgrodorna är tidiga i år som Benhög brukar säga, fast vid ett helt annat tillfälle.


Jodå, en till. Svåra att se dom små krabaterna.


Inte första gången Linn har svamp i korgen.


Ett ståtligt exemplar i den skånska urskogen.

:: Rasmus

3 kommentarer:

agge sa...

tror jag ska trycka i mig dom svamparna nu...

Anonym sa...

riktig clean ´flip. Mer sånt här streetlab! Får en riktigt skatesugen asså...

Anonym sa...

sjag har svamp i underlivet. Vad ska jag göra? Odla mer eller gå till apoteket?